About Me

My photo
Wanna be happy? Hmm..why I'm happy? Shouldn't I be happy? I want to be happy! find me @ http://www.facebook.com/redbugatti

09 August 2011

Tips dari Dapur..#01

Petua (petua ke?) bukan..tapi tips..bagi mereka yg rajin ke dapur terdapat banyak petua/tips yg buleh anda kongsi dan applikasikan bersama untuk memudahkan dan mempercepatkan keja anda tu ataupun untuk di gunakan bagi tujuan kebaikan..

Tips #01

Kebiasaannya kita membuang segala sampah di dapur kedalam tong sampah yang telah kita letakkan plastik di dalamnya untuk memudahkan kita membuangnya ke tempat pengumpulan sampah..pernahkah anda terlupa untuk membuangnya ke tempat pembuangan sampah? mungkin sebelah malam tadi anda ada membuang sisa2 makanan ataupun sambal yg berair? mungkin di waktu pagi bila anda ingin membuangnya anda dapati ada kesan cecair melekit di bawah plastik sampah anda dan juga di dasar tong sampah anda akibat daripada tindakbalas kimia antara sisa makan + plastic sampah + tong sampah..

ok, untuk mengelakkan ini terjadi, apa yg anda buleh lakukan ialah:
1-ambil 3-5 keping surat khabar lama anda (bergabtung kepada saiz tong sampah anda-lagi besar lagi tebal)

2-letakkan surat khabar lama anda di dalam plastik sampah anda di bahagian bawah sekali

3-dah siap..fungsi surat khabar lama ini adalah untuk menyerap cecair yg ada di dalam sampah..

tetapi INGAT, anda mesti buang juga sampah anda secepatnya sebab mungkin ada langau yg akan bertelur dan menghasilkan larva yg bakal mengkucar-kacirkan sampah anda..hehehe..

selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

GREETING

WeLcOmE To My WoRlD
ThE wOrLd Of FuN & hApPiNeSs